Khamis, 23 April 2009

Diet A


Pagi td sedang lekanya menyusun buku di rak aku terjumpala buku ni. Dalam hati bagus buku ni sbb aku mmg dlm golongan darah A, sama ada A + @ A- tu tak berape pasti rasa2 mcm A- sbb aku mmg byk alahan.
Memandangkan aku dlm proses mendietkn diri rasa2 byk ilmu yg boleh aku ambil.
Sebenarnya buku ni ada dlm siri semua golongan darah dari A, B, AB dan O.
Pada teman2 yg sedang berdiet bolehlah cuba2 baca buku ni, nak cari buku ni kat library senang aje, buku ni boleh dicari di rak 613.2 Su . Buku ni boleh dipinjam tak usah risau tp kene jadi ahli library dulu la ye.
Rasanya kalu tak kongsi isi kandungan buku ni mcm tak sahla, ok Bab 2 m/s 11
Kajian Dr. Peter D'Adamo mendapati, golongan darah A sesuai mengambil makanan yg mengandungi karbohidrat tinggi n berlemak rendah. Contohnya, buah-buahan n sayur-sayuran. Hal ini krn golongan darah A mudah dijakiti penyakit diabetis, jantung n kanser. Daya tahan penyakit golongan darah A tidak setanding dgn golongan darah O.
Pengambilan makanan yg sesuai menyebabkan golongan darah A memiliki lemak lebih rendah berbanding paras normal. Faktor tinggi-rendah lemak ini berkait rapat mikroorganisma dlm sistem pencernaan.
Golongan darah A mengandungi bentuk darah yg konsisten. Akibatnya, darah kelihatan lambat mengalir dan berlaku penumpukan kotoran pd dinding arteri. Hal ini menyebabkan golongan ini berisiko tinggi mendapat serangan penyakit anemia, hati, hempedu, jantung, kanser dan stroke. Golongan darah A dianggap gagal mengatasi tekanan disebabkn imunisasi sel rendah.
m/s 12 - Golongan darah A disarankan mengambil makanan yg mudah dicerna seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan telur. Kuantiti makanan laut dan daging diambil pd kadar yg sedikit.
Ok, tu aje yg dpt aku kongsikn kat sini, nak tahu lebih lanjut pegi library ye, he he he....
Sekadar berkongsi kisah ini , aku memiliki darah golongan A n huby memiliki darah golongan B.
Allah SWT itu Maha Kaya. Setiap pasangan memiliki keunikan ye tersendiri. Itula keunikan aku n huby, walaupun berbeza golongan darah jika sudah suratan takdir mmg jodoh kami, maka bertemula jua.
Apa2 pun SIHAT SEPANJANG HAYAT AMALAN KITA BERSAMA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan