Selasa, 5 Mei 2009

Lempeng Gunting


Mesti teman2 tkejut dgn kisah lempeng gunting ni. Sebenarnya lempeng gunting adalah mknan turun temurun keluarga aku dari duluw lg. Bagi aku masakan ni sgt istimewa n paling aku suka, nape sbb sedap, emmm...
Bila aku balik kampung aku mesti aku order dgn mak aku, proses memasaknya pun agar rumit skit n hanya org yg sabo aje boleh buat.
Cite ttg kisah mak aku ni mmg sonok, mak mmg kreatif bab memasak ni, bkn kreatif bab menghiaskn makanan tp mak kreatif dgn apa2 sumber terhad pun mak masih boleh masak dgn sedap, ye la kn zaman duluw kami ni mmg agak terhadla, nak gi pasar seminggu sekali, bila dah takde lauk n sayur, mak tumis cili merah campur cili hijau pun kami adik beradik mkn dgn enaknya, janji mak yg masak.Tu la kekuatan air tgn mak. Sedey ye waktu itu tp kami bahagia. Alhamdullilah.
Kalu teman2 nak tahu masakan lempeng gunting ni diasaskn oleh moyang aku. Sedap dmakan utk sarapan pagi @ mkn petang. Memang kenyang tak payah mkn nasi. Ok, kalu nak resepi ye tunggu yew...sedang diusahakn almaklumlah kn secret resepi ala2 kfc gitu. Kenela minta izin dari mak aku duluw.Sabar yew.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan