Khamis, 27 Ogos 2009

Juadah berbuka




Keladi getuk n Ikan bakar asli

















Mesti korang tertanya2, ape dua menu makanan ni, rasa ye teruja tak nak tahu. Aku ni jawa's meru, asal keturunan moyang2 aku dari indonesia. Belah moyang perempuan aje org Malaysia. Jd aku kacukan Malay + Ind. Tak kisahla janji kacuk :) hehehe


Selalu ye duluw2 arwah nenek aku suka makan keladi getuk(org jawa katalah org melayu mgkn keladi tumbuk) cicah dgn sambil tumis, peh lazat tidak terperi, bapak mertua aku sll perli masih ade gigi tp mkn keladi getuk kwang kwang kwang.


Suka sgt kalu dpt menu keladi getuk, ubi getuk n lempeng gunting. Rasa ye kalu mak mertua lalu pun tak perasan. Byk citarasa aku ni dpengaruhi oleh arwah nenek sbb aku kan cucu kesayangan nenek, ape yg nenek makan aku pun makan.


Teringat kisah puasa dulu, walupun takde ayam hanya bermenukn keladi getuk pun aku dah boleh tersenyum lebar, rasa2 satu periuk pun aku boleh habiskn, dahsyat ye hihihi boleh percaya ke?


Itulah aku walaupun abah n mak aku tak kaya tp mak n abah kaya dgn kasih sayang. Mereka akan buat sendiri menu2 berbuka, dulu abah buat sendiri air soya kalu aku teringin, sedap tau abah aku punya soya(sbb dibuat dgn penuh kasih sayang). Dulu masa kecik kalu berbuka wajib 5 gelas air kt hadapan aku, nak tak tahu air ape, 1- air kosong, 2- air sirap 3- air soya 4- air oren 5- air teh panas @ susu. Lepas tu bila solat mcm gendang aje perut aku, kelakar giler.Kisah zaman kanak2 mmg lucu.


Tp sekarg ni aku suka minum air jambu special nak tahu sbb ape aku suka air jambu ni sbb aku kn suka warna hijau hahahaha, ok jumpe lg jgn jemu baca blog aku ni.


p/s, tgh sibuk jahit langsir rumah aku n umah abah n utk bilik ana sbb aku jd perunding hiasan bilik ye. Sabo ajelah wahai hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan