Amalan Persekitaran Berkualiti - (5S) - Kisahku Amalan Persekitaran Berkualiti - (5S)

Amalan Persekitaran Berkualiti - (5S)


Semalam aku menghadiri ceramah 5S di Perpustakaan Shah Alam. Apa yang aku dapat melalui ceramah ini ... Jom aku cerita kn ... baca yew jgn tak baca ... baca sampai titik akhir tau hehehe...

Memahami Konsep Amalan 5S

Amalan :)
1. Amalan 5S merupakan alat pengurusan persekitaran berkualiti yg dipelopori oleh Jepun dgn penumpuan kpd lima (5) langkah tindakan pelaksanaan yg bermula dgn huruf awalan 'S' yg bermatlamatkan pengurusan amalan kebersihan yg bersistematik. Seiri , Seiton , Seiso , Seiketsu dan Shitsuke adalah perkataan Jepun yg diringkaskan menjadi 5S. Dlm Bahasa Melayu memberi maksud Sisih , Susun , Sapu , Seragam dan Sentiasa Amal.

2. Amalan 5S merupakan teknik yg paling berkesan bg mewujudkan budaya peningkatan secara berterusan atau dikenali sebagai 'Kaizen' dlm Bahasa Jepun. Kaizen adalah cara pembaikan dilakukan secara sedikit demi sedikit tetapi berterusan terutama dlm aktiviti yg berorientasikn manusia dan proses. Bg menjayakannya, penyertaan dan komitmen yg tinggi diperlukan drpd semua peringkat anggota dlm organisasi.

3.Amalan 5S adalah asas peningkatan kualiti dan produktiviti yg berkesan krn :-)

(a) Mewujudkan persekitaran tpt kerja yg berkualiti dan produktif ;
(b) Hasil kebersihan , kekemasan dan keselamatan yg nyata ;
(c) Lebih byk idea kreatif dan inovatif diketengahkan oleh pekerja utk penyelesaian masalah dan
     penambahbaikan ;
(d) Semua pekerja akan lebih berdisiplin dan beretika utk menghasilkan prestasi kerja yg lebih baik ;
(e) Operasi di tpt kerja lebih senang,pantas dan selamat ;
(f) Membina budaya kerja dan nilai bersama yg cemerlang ; dan
(g) Menjd kebanggaan semua pekerja dan meningkatkan imej organisasi .

Ok lah , itu aje yg nk aku ceritakn. Kalu nk diceritakn semua tak larat polak jari aku nie hehehe ... dh lah menaip pon tak berape nk lancar sbb tangan sakit . Berkongsi sedikit ilmu yg aku dpt semalam. Sedikit lebih baik dari takde langsung kn.

Pd teman sekerja aku ...Jom kita aplikasikn 5S dlm perpustakaan . Rasa2 aku lah ... kene semua pergi dengar ceramah nie...hehehe . Bila dh semua pergi ... masing2 akn bwk 5S dlm diri kn lg senang n mudah.

Apa yg penting ...mesti senyum yew. Tak perlu kata apa2 SENYUM. N3 seterusnya aku nk sembang pasal org yg dok kt Kaunter Hadapan. Hr nie aku terkene beb ... MASAM yew muka org kt Kaunter tuw ... tp bukan kaunter kita org tau sbb kita org mmg SENYUM memanjang sobab yew ... 'Selangkah Ke Perpustakaan Sejuta Senyuman' 'Sekali Klik Sejuta Maklumat' . Motto pon dh kata begitu maka harus SENYUM.  Aku nk kisahkn ttg satu kaunter kt tpt lain yg aku kunjungi baru2 nie ... ish ish ish ... nape lah mereka jd gituw yew...sibuk sgt ke? aku pon sibuk gak tp SENYUM tetap manis. Tak caya Jom singgah perpustakaan kita. Siap promosi lg. Nk jd kn cite...kene MARAH pon tetap SENYUM. Hebat tak ? Apa boleh buat SENYUM tu kn penawar duka hehehe ... ok lah kita sambung n3 tuw esok yew ...tunggu...

Catat Ulasan

0 Ulasan