Rabu, 7 Mac 2012

Zuriat

Kadang kala apa yang kita inginkan tidak semestinya kita akan mendapatkannya di dalam kisah kehidupan kita.

Semalam , mendengar suara hati seorang teman yang masih belum dikurniakan cahaya mata . Temanku ini telah berkahwin selama hampir 15 tahun. Dia berkata , kehidupannya sangat sunyi. Sangat sayu hati ini mendengarnya. Hampir ada air mata yg tumpah ...

Memikirkan temanku ini membuatkan aku kembali kepada memori semalam ...

Umur aku 21 tahun ... maka saat di mana org akan memperkatakan ttg , bila lagi agaknya budak nie nk bertemu jodoh , maklumlah org glamour mcm aku nie mmg org selalu ambil berat . Ok lah tuw , maka aku bekerja keras mencari calom suami ... calon-calon yew adalah .... mcm anugerah berita harian lah polakkk ...

Umur aku 23 tahun ... setelah bertemu calon yg mmg dia lah adamku , maka selamat lah kami diijabkabulkan pada tarikh 03/02/2002. Maka org pon mula berbisik-bisik , bila lah nk ada anak polak ... aku ??? dengar kan aje lah . Dh nama pon org glamour kannn ...

Umur aku 26 tahun ... setelah byknya kata-kata yg pahit aku telan ... pahit tuw kn ubat , ubat tuw kan penawar pd penyakit , maka lahir lah anak kami tercinta mysweet soffi . Zuriat kami tercinta . Penantian itu satu yg sangat membahagiakan. Ada rahmat yang tersembunyi disebalik setiap kisah-kisah kehidupan itu sendiri.

Umur aku 33 tahun ... orang mula berkata-kata lagi, tak letih agaknya dia org nie hehehe ... hai , bila nk tambah lagi. Apew ??? ingat mcm nk tambah nasi kat pinggan kew ???  Adoiii ... aku nie kalu lah boleh dibuat pilihan , selang 3 tahun aje nak bersalin , seronok apew dapat anak , comel aje aku tengok ... geram tau. Tapi nk buat mcm mana , dh takde rezeki, merancang mmg tak pernah . Skrg nie tgh berusaha ke arah itu. Insya Allah , jika diizinkan Allah SWT , aku mmg nk tambah anak lagi. Berusaha berusaha berusaha tanpa pernah rasa jemu. Pernah duluw sebelum dapat zuriat aku berkata kepada suami, andai diberi pilihan , antara nyawa dan anak , akan aku serahkan nyawaku untuk aku berikan zuriat kpd dia sbb itulah tanda pengorbanan aku untuknya. Masa tuw aku dh cukup kecewa dengan semua suara-suara pedih itu. Saat itu aku dah terlalu lelah , dah kering air mata aku , hingga kadang kala aku dh rasa diri aku nie tak punya apa-apa. Menangis di samping ibu tercinta , menangisi kekurangan diri , hingga mak pon bagaikan mengerti hati anaknya ini. Setelah berusaha secara moden dan tradisional , berusaha berusaha berusaha ... dan akhirnya setelah aku berusaha berusaha berusaha , sampai saatnya aku pon tersungkur jatuh rebah hingga  beterbangan segala semangat yg kental itu , berderai bagaikan kaca terhempas di bumi. Aku pon berkata kepada suami yg sangat aku cintai. " bang ... maafkan isterimu ini kerna belum mampu memberikn zuriat kpdmu sayang , rasanya dh tak terdaya diri ini , maka aku putuskan mulai bulan Jun 2005 ini , segala rawatan yg aku ambil sama ada secara moden dan tradisional aku hentikan untuk sementara waktu. Bertawakal pada Allah SWT. Sesungguhnya DIA lah yg Maha Kuasa. Sebagai hambaNya ... sujud aku kepadaNya dengan linangan air mata. Ya Allah , hambaMu ini sangat sakit di dada ini mendengarkan segala kata-kata pahit itu ... bantu lah aku Ya Allah, andai mmg Engkau takdirkan buat diriku ini bahawa aku perlu pergi dari dunia ini demi memberikan zuriat untuk suamiku , aku redha Ya Allah. Ampunilah segala dosa-dosaku Ya Allah. Sesungguhnya aku adalah hamba Mu yg sangat lemah ... akhirnya bulan Januari 2006 , setelah dipujuk dgn bersungguh-sungguh teman baikku , aku membuat keputusan pergi ke klinik untuk membuat scan sbb hampir 2 bulan period aku tak kunjung tiba ... sebenarnya aku agak susah nk buat ujian kehamilan bila period ku tak datang seperti biasa setiap bulan. Aku anggap perkara biasa je. Bukan ape takut ape yg kita harapkan tak menjadi kenyataan. Setelah membuat pemeriksaan doktor dan scan pon dibuat ... melihat zuiat yg ada di dalam rahim aku buat pertama kali , aku rasa kan , betapa dekatnya aku dengan penciptaku. Waktu itu hujan renjai-renjai membasahi bumi seperti mengerti perasaan bahagia aku ... sangat bersyukur kepada Allah SWT , akhirnya apa yg aku impikan menjadi kenyataan. Alhamdulillah ...

Tahun nie umur aku 34 tahun. Mengaku aje lah kn ... buat ape nk segan ... aku ulang yew hehehe ... umur saya 34 tahun awak ... awak rasa kita dh tua yew ... takpe lah ... itu tanda yew saya semakin matang tau awak ... skrg nie , org selalu tanya ... hai raihan , bilo lg nk tambah anak nie ... soffi pon dh nk masuk umur 7 thn . Dh besar dh tuw , sesuai sgt lah nk tambah adik ... Adoiii ... kadang-kadang tuw , nk aje aku jawab... tapi diam kan aje lah ... diam itu lebih baik dari berkata-kata yg boleh menyakitkan hati.

Hari nie ... terasa panjang polakkk n3 yew... terima kasih sbb sudi baca sedikit cebisan kisah-kisah yg pernah saya lalui ... semalam , hari ini dan esok ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan