Rabu, 20 Januari 2016

Cendawan Liar aka kampung



Ini cendawan. Cendawan yang tumbuh liar di kebun kelapa sawit. Bila zaman kecik-kecik, aku memang kanak-kanak riang yang akan kutip cendawan liar ini. Bila sampai rumah bagi kat mak. Lepas itu mak masak sup. Peh! makan sambil tunduk kepala. Tersangat lah sedapnya. Sampai tak boleh nak digambarkan betapa sedap rasa sup cendawan liar yang mak masak. Daging ayam pun kalah you hehehe ...

Zaman sekarang susah sikit nak jumpa cendawan liar nie. Kalau ada pun mahal. RM 15.00 sekilo. Mahal tuw. Tapi dek kerana keenakannya itu, bayar ajelah, En suami kan adooo... Balik rumah, mak mertua tolong siang, lepas itu, keluarga mertua suka masak kicap polak. Kicap pun kicap lerrr ... janji aku boleh makan cendawan liar.

Cendawan ini, kalau dapat cari dan petik sendiri lagi bagus. Memang terbaik. Ok lah. Nak cari cendawan liar kat kebun yew. Okbye...



Sebelum cari cendawan kita selfie sekejap hehehe ... Agak-agaknya kalau cendawan tuw ada mata, tengok muka aku ala-ala gadis melayu terakhir, mau tak cendawan tuw tumbuh banyak-banyak. Dok fikir nie.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan