Sabtu, 28 Mac 2009

Cara penyusunan buku di perpustakaan


Ok, kisah ye nak cite sikit ttg cara penyusunan buku drak, ialah kadang2 bila kami ptugas2 lib telah menyusun buku maka adalah tangan2 yg gatal dan jeles dgn susunan buku drak.

Aku tak cite lib lain, aku nak cite ttg lib aku yg satu ni, cara penyusunan buku dirak adalh pengikut prinsip pengkelasan dewey decimal.

Cara prinsip ini ialah dmana tajuk buku dklaskn mengikut nombor cth 000,100,200 dan seterusnya.Nak lebih faham jom baca cth kat bawah ni


Buku Karya Am dklaskan pd no 000

Buku Psikologi dklaskan pd no 150

Buku Seni & Sains rumahtangga dklaskan pd no 640


aku bg 3 cth, byk2 kn pening kepala plk, ok pklasan datas tu no besarla, bila teman2 msk lib teman2 phatikn yg kat label depan buku kat bawah yg tertampal warna putih tu, itulah pengklasan sesebuah buku.

Bg kami ptugas kat lib kami mmg dwajibkan menyusun buku mengikut susunan yg tertib, bermaksud bila buku tersebut adalah buku Psikologi cth ye 150Kh, 150Ro, 150.1943Pu, 150.882971Ma, 152.4Eq kene ikut betul-betul no kecil dkiri n besar dsebelah kanan, sbb tulisan Roman bmula dr kiri ke kanan betul tak?123456789 lihat no paling kecil iaitu no 1 kat sebelah kiri kn, ok tu bab penyusunan , mengapa kami perlu menyusun buku drak mengikut prinsip ni, cuba bayangkn kalu teman2 masuk lib n nak cari buku ttg Psikologi @ motivasi, teman2 pun tanya kat staf lib dkaunter 'saya nak carilah buku Psikologi, kat mana ye buku ni', so staf tu akan ckp lebih kurang mcm inilah, 'Pn boleh cari drak 150, rak tu ade kat bahagian dewasa'. Ok tulah sbb kenapa buku drak lib kene dsusun teratur, kemas dan mengikut prinsip pengkelasan dewey decimal. Cuba teman2 bayangkan bila masuk lib buku2 yg ade kat lib tu tak tersusun org kata main suka nak letaklah, mana2 pun boleh, bukankah menyusahkan kita kene cari satu persatu utk mendapatkn apa yg kita nak, betul tak? so fikir-fikirkanlah...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan