Khamis, 30 Mac 2017

Pokok Delima




Alhamdulillah, pagi ini bawak benih pokok delima untuk di tanam di sini. Bila bertugas di desa, pastikannya mahu menghijaukan persekitaran. Di samping boleh dibuat teman dikala sunyi nanti hehehe ...

Terajin pulak bila ditugaskan ke desa. Bukan main lagi banyak perkara yang dibuat. Kenapa agak-agaknya jadi begitu. Sebab kerja sorang kut. Semua kene buat sendiri. Dulu ngada-ngada lebih. Sekarang nak ngada-ngada dengan siapa. Pada diri sendiri juga. Redah ajelah kannn ...

Selasa, 28 Mac 2017

Bila Mimpi Jadi NYATA






Dalam kisah-kisah kehidupan kita, sering kali kita punya mimpi-mimpi yang indah. Begitu juga dengan aku. Macam-macam yang dimimpikan. Mimpi-mimpi ini dinyatakan dengan menterjemahkan melalui kuasa bayangan. Setiap hari setiap masa setiap saat dipandang, diingati dan dijanakan.

Kita usahakan satu persatu. Bangkit, jatuh itu lumrah.Pelbagai persepsi manusia ,  dikata , dipuji dan di hina itu biasa. Melangkah tetap melangkah. Biasanya untuk kita menjadikan mimpi kita itu jadi nyata, perlu ada kekuatan.

Berdoalah kepada Allah, di doakan apa jua mimpi-mimpi yang indah, Allah permudahkan dan lancarkan segala perjalanannya. Aamiin.

Sabtu, 25 Mac 2017

Hutan Batu



Cuti sekolah Mac 2017, ambil keputusan pergi jalan-jalan ke bandaraya. Nak pergi mandi manda, takut sebab musim virus .

Mencegah lebih baik dari merawat. Selagi boleh elak, kita elak.Maka , meronda lah kami 3 beranak. Jalan-jalan sampai sakit kaki tapi seronok sebab dah lama tak ronda-ronda bandaraya. Rinduuu ...


Rabu, 22 Mac 2017

Cuti Sekolah










Aktiviti-aktiviti yang dijalankan di Perpustakaan. Mana yang mampu aje aku buat. Memang ramai yang berkunjung ke sini. Alhamdulillah, rezeki Allah.

Aktiviti ringkas tanpa menggunakan budget RM hehehe ... Kene pandai dan kreatif. Bulan Februari, 24 aktiviti, bulan Mac tak tahu lagi. Kita tengok lah nanti berape aktiviti.

Sendiri bukan bererti aku akan lemah, sendiri itu merupakan terapi untuk aku berapi lagi semangatnya. Tidak dipandang tidak mengapa, belajar dan didik diri untuk buat sesuatu kerana Allah, bukan kerana manusia. Aku insan yang lemah, terkadang tersasar jua niat dihati. Didik semula hati dijalan lurus. Dunia sementara cuma, akhirat jua yang abadi.

Khamis, 16 Mac 2017

DrBio





Sumber gambar dari facebook DrBio

Pagi tadi ada terbaca tentang DrBio nie di akhbar Sinar. Macam menarik aje, terus buat catatan ini. Nak cuba juga, sebab aku nie bab wangi-wangi memang sensitif. Harga pun mampu milik. Boleh belikan untuk suami juga sebab suami memang suka pakai minyak wangi.

Doa-doa bulan nie boleh lah dapat sebotol, Insya Allah, Aamiin.

DrBio wangian ekstrak hormon dan halal.

Jumaat, 10 Mac 2017

Membaca Majalah Ilmiah



Jom kita membaca dari bahan-bahan yang berilmiah. Dapat ilmu kita sebarkan untuk perkongsian bersama. Ilmu yang bermanfaat bila dikongsikan menjadi tabung akhirat kita nanti, Insya Allah. Aamiin.

Nak baca percuma , boleh bertandang ke Perpustakaan Awam berdekatan anda. Baca percuma dapat ilmu berguna, bahagia hidup. Betul tak?

Khamis, 9 Mac 2017

Rak Oh Rak

 Selepas : Rak Buku Novel Dewasa Berpelangi

 Sebelum : Rak Buku Kanak-Kanak

 I Lap You DEBU

Ini lah kerja aku sekarang, mengemas-mengemas tak siap-siap hehehe ... Nak mengelola 52 ribu buku dengan 7 rak sahaja di Bangunan dTaman. Bagaimana? Kene fikir di luar kotak. Tak boleh bagi alasan. Alasan akan buat kita jadi MALAS dan nampak sangat tak buat kerja.

Buat pelan-pelan. Balik rumah sakit pinggang minta tolong suami tekan. Bunyi tetulang sana sini.Esok tak serik-serik, buat lagi. Hidung pula asyik berair. Sebulan sampai 2 kali kene selesema. Takpe, makan ubat sebiji esok baik, kemudian lap debu lagi. Sudah kerja. Nanti aku dikata tak buat kerja. Makan hati lagi. 

Ini sedikit ujian dan cabaran Allah bagi. Bersyukur. Bila tengok orang bekerja buat jalan raya, buat longkang, lagi mencabar. Panas ditambah debu sana sini. Mereka tetap buat kerja walau tak dipandang orang. Tak dipuji pun walhal hari-hari kita menggunakan jalan raya. 

Belajar belajar dan terus belajar melihat kisah di sekeliling buat motivasi diri agar kuat menghadapi kisahku.

Rabu, 8 Mac 2017

Upin dan Ipin



Sesaja tayang kan sini hehehe ... Upin dan Ipin si kembar yang comel lagi keletah. Suka tengok.

Selasa, 7 Mac 2017

Bunga Puding



Pasu beratoq sedang menunggu minta di isi.


Bunga-bunga puding yang cantik lagi menarik mata coklatku.


Selesai menanam bunga puding ke pasu hari ini. Alhamdulillah. Moga hidup subur di Bangunan dTaman. Insya Allah . Aamiin.


Berangan nak tanam pokok nie. tapi tak tahu nak tanam kat rumah atau tempat kerja. Sebab kat tempat kerja di katanya status aku SEMENTARA sahaja kat situ. Tanam kat rumah aje kot. Selamat... Benih hari nie sampai. Aku suka Aku suka ...

Isnin, 6 Mac 2017

Ikan Bakar Beratoq Mantap


Tak agak-agak bagi nama hehehe ... Menu hujung minggu kami sekeluarga. Segar dari laut. Rasa memang mantap. Resepi membakor ikan dari air tangan aku. Nak jadi lagenda kan, harus kene cipta resepi bagi orang-orang yang makan terbayang-bayang keenakannya. Tak gituw.

Resepi Ikan Bakor Beratoq Mantap

Perencahnya adalah, serai, bawang putih, halia, kunyit hidup, cili giling, garam, perasa dan sedikit serbuk kunyit. Satukan semua bahan dan ditumbuk menggunakan lesung batu legend ibu mertuaku. Hah! senangkan. Lepas itu, bakor lah seperti biasa.

Menu wajib aku nie. Dicicah bersama sambal belacan dikacuk dengan sambal asam jawa. Orang jawa katakan.

Selamat mencuba resepi dari dapurku kisahku syurgaku.

SABAR




Keindahan itu hadir bila mana kita memilih untuk SABAR. Tidak mengapa, teruskan melangkah dengan usaha dan tawakal kepada Allah SWT.

Menangis? Insya Allah, tiada dalam kamus Kisahku.

Aku berdiam bukan bererti aku alpa dengan semuanya. Aku belajar bersangka baik. Sangkaan yang baik-baik dan yang indah-indah. Kamu? Terpulang kepada kamu, apa yang kau kejar dari sekeping hati dia. Aku? Melihat melihat melihat dan terus melihat segala perlakuanmu. Di sini aku masih boleh tersenyum, tenang dan bahagia. Kenapa? Kerna aku ADA DIA YANG MAHA ESA.

Dunia hanya sebentar cuma, yang kekal di sana nanti. Jalani dengan IMAN. Insya Allah. Aamiin.


Khamis, 2 Mac 2017

Rahsia 'Marketing' Langit


Rahsia 'Marketing' Langit

- Ada yang mengetuk pintu langit dengan cara setiap pagi memberi 40 nasi bungkus untuk dhuafa/orang miskin. Rutin dia lakukan.
- Ada yang mengundang rezeki dengan cara mencium tangan ibunya lalu minta didoakan.
- Ada yang mengundang rezeki, setiap minggu dia datangi anak-anak yatim, mengusap kepala mereka, membelikan sesuatu untuk keperluan mereka sebagaimana diajarkan Nabi SAW.
- Ada yang mengundang rezeki, setiap pagi berangkat kerja dia rutin bersedekah kepada siapa saja.
- Ada yang mengundang rezeki, tiap malam jumaat dia membahagi makanan kepada orang2 yang tidur di jalanan. Doanya tembus ke langit!
- Ada yang mengundang rezeki, setiap kali setelah sholat subuh dia tidak tidur. Dia beristighfar 100 kali dan bertadarrus Al-quran hingga terbit fajar, lalu menatap langit langsung dan mengangkat tangan. Doanya tembus langsung pada Tuhannya.
- Ada yang mengundang rezeki, tiap Jumaat profit hasil jualannya 100% disedekahkan.
- Ada yang mengundang rezeki, tiap bulan 20% dari total pendapatannya disedekahkan. Dia yakin Tuhan-nya MAHA KAYA.
- Ada yang mengundang rezeki, seminggu sekali tengah malam didatangi rumah dhuafa. Dia angkat/pikul sendiri makanan untuk mereka.
- Ada yang mengundang rezeki, tiap Jumaat dia tidak mau dibayar upah untuk khidmatnya yang diberikan ke orang lain. Tiap titik keringatnya penuh pahala.
- Ada yang mengundang rezeki dengan memperbaiki jadual sholat 5 waktunya berjamaah di masjid dan Allah pun memudahkan segala urusannya.
- Ada yang mengundang rezeki, tiap pagi dia sholat dhuha & berdoa, ketika orang lain sudah sibuk dia memilih menghadap langsung ke Penciptanya.
- Ada yang mengundang rezeki tiap 1/4 malam bangun sholat tahajud berbisik pada bumi dan terdengar di langit. Allah redho, hidupnya pun berkah.
- Ada yg mengundang rezeki dengan cara MENANAM POHON agar semua MAKHLUK BUMI boleh menikmati OKSIGEN dan mengurangi CO². 🌿🌿
Rezekimu bukan dari Bossmu atau pelangganmu.
Tapi dari Allah.

Undang rezeki datang dengan cara-cara yang Allah Redhoi.

Perkongsian dari group whatsapp.