Sabtu, 26 Februari 2011

Mimpi


Kadang kala kita bermimpi sesuatu yg tidak kita duga ... mimpi itu hadir dalam lena kita yg panjang ...
Entah mengapa harus hadir mimpi itu dlm lena kita ... tanpa isyarat mimpi itu bisa membuai perasaan kita dalam jaga kita.

Entah lah ... mgkn mimpi itu hadir atas apa yg sedang kita rasa skrg ini dan ada kalanya mimpi itu hadir tanpa kita diduga .

Berkisah ttg mimpi ... ada pelbagai rasa ...
Suka ;
Teruja ;
Takut ;
Sedih ;
Bahagia ;
Duka ;

Apa-apa pun rasa didada kita ... mimpi tetap hadir dlm lena kita ... mahu tidak mahu kita akan ada rasa ...

Bagi diri ku ... apa pon mimpi dlm lena kita ... andai di dlm mimpi itu bukan milik kita dan ada yg lebih memerlukan kehadirannya dari kita ... percaya lah setiap takdir NYA .

Ada hati yg sedang merasa bahagia bila itu menjadi realiti kisah-kisah hidupnya. Biarkan mimpi itu pergi dengan rasa sejuta bahagia dihati kita.

Doakan yg terbaik pd sesiapa pon yang pernah hadir dlm kisah kita dan mimpi kita ...




Jumaat, 25 Februari 2011

Abah dan Emak

Hari ni aku ingin berkongsi tentang kisah abah dan mak yg sgt aku kasih...

Bila mengisahkan tentang abah dan mak aku senantiasa bersemangat. Mereka berdua lah tempat aku mengadu segala kesedihan dan kegembiraan ku. Kasih aku tidak akan pernah padam ... senantiasa berkobar-kobar sebab mereka adalah Anugerah Allah SWT pada aku. Cinta aku kpd abah dan mak adalah krn Allah SWT.

Sewaktu kecil seawal usia aku 9 tahun ... aku selalu memandang bilik abah dan mak. Aku tatap pintu bilik itu lama-lama. Aku selalu mengadu ... Ya Allah ... hamba Mu ini hanya lah seorang kanak-kanak yg masih kecil. Aku takut Ya Allah , jika andai abah dan mak dikembalikan kepada Mu Ya Allah. Mampu kah aku melangkah kaki ku ini ke kisah-kisah aku yg akan aku lalui ... Ampuni aku Ya Allah kerana rasanya aku tak sanggup kehilangan abah dan mak dalam kisahku. Mereka lah ratu hati ku... Air Mata aku menitis laju ... hari-hari aku menangis ... Allah SWT  Maha Pengasih. Hari ini walau pon abah dan mak tiada di depan mata tp mereka tetap di hati aku. Pd suami tercinta ... maafkan isteri mu ini kadang-kala aku memprotes pd hal-hal yg mgkn bg pandangan org sgt lah ringan tp ... biarlah . Itu lah kelemahan diri aku ... aku adalah aku


Pengorbanan abah dan mak sgt-sgt tinggi ... mengisahkan tentang abah dan mak rasa aku tiada titik akhirnya kecuali tertutupnya mata aku ini... ada air mata dihati ini...

Rabu, 23 Februari 2011

Angin + Sopan


Layan gambar yew sebab aku tgh menikmati angin-angin yang sepoi-sepoi bahasa ... dengan sopan sekali gituw ...

Selasa, 22 Februari 2011

Mesyuarat



Esok ada mesyuarat kakitangan ...




Letih...


Mmg hari-hari aku enjoy dgn kisahku namun kadang-kala sgt letih menjalani perjalanan kisahku ... seperti dedaun kering yg perlu disirami hujan ...

Semalam aku benar-benar letih ... dan hari ini aku kembali meneruskan kisahku. Selagi belum bertemu titik terakhir pasti aku meneruskan kisahku ini...

Hari ini aku kembali mengukir SENYUMAN.

Isnin, 21 Februari 2011

Dan Masa Pun Berlalu ...



Diam tak diam dh 1 thn aku kt sini. Telah aku tinggalkan memori-memori indah bersama teman2 aku dahulu...

Teman2 aku di sini skrg beri gelaran baru sempena ulangthn 1 aku di sini. Nk tahu apa gelaran aku hehehe ... Tukang Mengemas @ skrg bahasa mudahnya raihan 5S. Apa2 aje lah ...

Apa2 pon ... TERIMA LAH AKU SEADANYA AKU ...aku juga manusia biasa yg kadang2 berasa mcm2 di dada ...ada waktu SENYUM , ada waktu KELAT , ada waktu SUKA , ada waktu  pelbagai-bagai emosi yg mmg senantiasa singgah dlm kamar hati aku ...

TUKAR ... jika ditukar kpd huruf S di depan yew akan menjadi SUKAR... Namun jika kita perhalusinya kita akan berjumpa sesuatu yg hanya kita saja yg tahu.

Apa2 pon biarlah ini yg terakhir namun kisahku ini masih panjang perjalanannya kecuali aku menutup kn mata maka bertemu lah titik akhir kisahku di dunia ini . Hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui. Aku Milik NYA.

Yang Pasti Selagi Ada Hayat ... Pasti Aku Ter SENYUM ... SENYUM kn lakaran sebuah jiwa yg indah .

Khamis, 17 Februari 2011

Amalan Persekitaran Berkualiti - (5S)


Semalam aku menghadiri ceramah 5S di Perpustakaan Shah Alam. Apa yang aku dapat melalui ceramah ini ... Jom aku cerita kn ... baca yew jgn tak baca ... baca sampai titik akhir tau hehehe...

Memahami Konsep Amalan 5S

Amalan :)
1. Amalan 5S merupakan alat pengurusan persekitaran berkualiti yg dipelopori oleh Jepun dgn penumpuan kpd lima (5) langkah tindakan pelaksanaan yg bermula dgn huruf awalan 'S' yg bermatlamatkan pengurusan amalan kebersihan yg bersistematik. Seiri , Seiton , Seiso , Seiketsu dan Shitsuke adalah perkataan Jepun yg diringkaskan menjadi 5S. Dlm Bahasa Melayu memberi maksud Sisih , Susun , Sapu , Seragam dan Sentiasa Amal.

2. Amalan 5S merupakan teknik yg paling berkesan bg mewujudkan budaya peningkatan secara berterusan atau dikenali sebagai 'Kaizen' dlm Bahasa Jepun. Kaizen adalah cara pembaikan dilakukan secara sedikit demi sedikit tetapi berterusan terutama dlm aktiviti yg berorientasikn manusia dan proses. Bg menjayakannya, penyertaan dan komitmen yg tinggi diperlukan drpd semua peringkat anggota dlm organisasi.

3.Amalan 5S adalah asas peningkatan kualiti dan produktiviti yg berkesan krn :-)

(a) Mewujudkan persekitaran tpt kerja yg berkualiti dan produktif ;
(b) Hasil kebersihan , kekemasan dan keselamatan yg nyata ;
(c) Lebih byk idea kreatif dan inovatif diketengahkan oleh pekerja utk penyelesaian masalah dan
     penambahbaikan ;
(d) Semua pekerja akan lebih berdisiplin dan beretika utk menghasilkan prestasi kerja yg lebih baik ;
(e) Operasi di tpt kerja lebih senang,pantas dan selamat ;
(f) Membina budaya kerja dan nilai bersama yg cemerlang ; dan
(g) Menjd kebanggaan semua pekerja dan meningkatkan imej organisasi .

Ok lah , itu aje yg nk aku ceritakn. Kalu nk diceritakn semua tak larat polak jari aku nie hehehe ... dh lah menaip pon tak berape nk lancar sbb tangan sakit . Berkongsi sedikit ilmu yg aku dpt semalam. Sedikit lebih baik dari takde langsung kn.

Pd teman sekerja aku ...Jom kita aplikasikn 5S dlm perpustakaan . Rasa2 aku lah ... kene semua pergi dengar ceramah nie...hehehe . Bila dh semua pergi ... masing2 akn bwk 5S dlm diri kn lg senang n mudah.

Apa yg penting ...mesti senyum yew. Tak perlu kata apa2 SENYUM. N3 seterusnya aku nk sembang pasal org yg dok kt Kaunter Hadapan. Hr nie aku terkene beb ... MASAM yew muka org kt Kaunter tuw ... tp bukan kaunter kita org tau sbb kita org mmg SENYUM memanjang sobab yew ... 'Selangkah Ke Perpustakaan Sejuta Senyuman' 'Sekali Klik Sejuta Maklumat' . Motto pon dh kata begitu maka harus SENYUM.  Aku nk kisahkn ttg satu kaunter kt tpt lain yg aku kunjungi baru2 nie ... ish ish ish ... nape lah mereka jd gituw yew...sibuk sgt ke? aku pon sibuk gak tp SENYUM tetap manis. Tak caya Jom singgah perpustakaan kita. Siap promosi lg. Nk jd kn cite...kene MARAH pon tetap SENYUM. Hebat tak ? Apa boleh buat SENYUM tu kn penawar duka hehehe ... ok lah kita sambung n3 tuw esok yew ...tunggu...

Rabu, 16 Februari 2011

Aktiviti Menguruskan Badan




Ni lah aktiviti sepanjang cuti 4 hari. My sweet soffi dgn gigih yew berlatih naik basikal tanpa roda tepi. Alhamdullilah dh berjaya. Sampai kaki berdarah2 pon masih tetap berlatih. Sgt kuat semangat anakku nie. Dr jam 7 pagi sampai jam 7 petang.

Skrg bukan main lg , siap berlumba dgn ummi lg . Anak sapa lah tuw ... anak ummi dgn abi lah. Sayang Soffi ...

Isnin, 14 Februari 2011

Salam Maulidur Rasul

 Semoga kita akan menjadi Umat Nabi Muhammad SAW yg terbaik di dunia dan di akhirat , Insya Allah . Amin.

Baju kurung pesak gantung




 Hari nie potong kain utk aku polak. Angan2 nak buat baju kurung pesak gantung . Baju nie , Insya Allah aku nk pakai pd 24 Feb depan ke kursus di SUK Shah Alam.

Potong punyew potong mcm ada sikit silap kt bahagian pesak sbb nie percubaan pertama aku buat baju kurung pesak gantung. Takde guru sbb aku tgk aje contoh baju my Mil. Tp semua yew masih boleh dibetulkan ...naseb naseb hehehe...

Ptg nie nk hantar pergi jahit tepi. Mlm nie boleh lah kot kalu nk jahit ... sekali sekala menjahit baju sendiri nie seronok gak yew ... seronok sbb cepat siap hehehe...maklumlah kn tukang jahit semua full. Jenuh aku nk tunggu giliran. Semakin sibuk tukang-tukang jahit skrg nie ... permintaan melebihi pengeluaran huhuhu... maka yew tukang jahit sambilan mcm aku nie lah kene buat baju sendiri kalu tak...adoiii raya lah nampak gaya yew baru aku buat baju baru.

Ilmu menjahit mmg ade, kata org ilmu asas dh ade , kira boleh lah kalu nk menjahit baju sendiri , sambil2 tgk Soffi belajar naik basikal tanpe roda tepi tuw boleh gak siapkn baju ku sepasang ... kn aku dh kata Masa Itu Emas. Layan menjahit yew ... (^_~)

Ahad, 13 Februari 2011

Produk Alaisyah


Sebenarnya aku nie dh pening kepala nak pakai produk ape sbb produk yg biase aku guna duluw takde tanda halal. Sbb tu aku berhenti pakai produk tuw walupun aku guna dari umo aku 18 thn.

Cari punye cari aku terjumpe dgn produk Alaisyah kt  farmasi Guardian. Dlm hati berkata2 ... boleh dicuba nie. Moga2 serasi lah dgn kulit muka wajah ku nie. Penat dah nie ...

Td sembang pasal baju raya dgn en huby ku ... siap dia kata baju raya thn lepas kn boleh guna ... itu lah tiap thn badan makin besar ... adoiii...ish ish ish ... sapa punya huby lah tuw. Takpe bang tuw yg menunjukkan prestasi abg meningkat sobab wife makin berkembang hehehe...

45kg sebelum kawin ---> 55kg selepas kawin --- 65kg selepas bersalin n ade anak sorang. Ok apew ... masih dikira cantik sobab aku kn tinggi. Kira ok lah tuw abg oiii... tp akan diturunkn yew... nk mogok mkn nasi sampai thn depan(kalu boleh lah yew hehehe...)

Aktiviti di hari cuti




Aktiviti di hujung minggu . Menjahit baju kurung my sweet soffi. Baju nie siap dengan set tote bag utk mengaji. Menambahkan semangat utk anak kesayanganku pergi mengaji.

Dalam proses utk menjahit , Insya Allah , dah siap sok aku tayang kt sini yew (^_^)

Sabtu, 12 Februari 2011

Jumaat, 11 Februari 2011

Kemalangan


Menghilang sekejap dlm dunia blog krn aku berada dlm keadaan yg trauma akibat kemalangan yg terjd pd Isnin lps.

Kemalangan ini terjd pd pukul 3.30 ptg di mana aku keluar bersama Kak Bibah utk  membeli sedikit brg pejabat yg kehabisan stok. Waktu ini aku dlm perjalanan pulang ke pejabat. Kemalangan ini berlaku di Jln Pejabat Daerah Sabak Bernam. Sebuah kereta Myvi dgn dipandu agak laju tiba2 melanggar kereta aku di mana kedudukan aku berada di Jln Utama. Akibat rempuhan kereta myvi yg secara tiba2 itu aku n kak bibah terhantuk dan aku sgt bersyukur krn pd saat - saat genting itu aku masih mampu menekan brek.

Cerita punye cerita pemandu myvi tu tak nk bayar ganti rugi maka keputusan dicapai dgn menuju balai polis trafik. Maka jd kes polis lah yew. Malas nk pikir sgt , biar semua yew berjalan mengikut undang2 jln raya .

Selama hampir 12 thn aku memandu ini lah pengalaman pertama aku kemalangan. Alhamdullilah masih diberi nafas utk kali kedua.

Skrg masih agak trauma sedikit tp aku akan cuba kuatkn semangat utk membawa kereta seperti sedia kala kerna aku nie jenis yg agak ligat sedikit kerna aku tak nak susahkan my huby . Biasa yew aku akan drive sendiri. Aku dh terbiasa berdikari. Skrg agak susah sbb huby yg kene hantar aku kalu nk ke mana2. Kesian my huby sbb dia mmg sgt padat jadual kerja yew .

Moga tidak akan ade lg kemalangan jalan raya dalam kisahku. Amin.

Isnin, 7 Februari 2011

Bila ...kehilangan menjengah kamar kisahku

 Hari ini aku rasa sgt kehilangan...
Di mana ?
Bagaimana ?
Bila ?

Aku sedang mencari ... sambil aku melihat tinggi ye pokok nyiur itu

Di mana harus aku cari Semangat itu
Bagaimana aku boleh mendakap Semangat itu
Bila waktu yew...

Hari ini aku benar-benar kehilangan SEMANGAT
Terasa diri ini KOSONG tanpa ye
Aku ingin PULIH

Mendoakan agar SEMANGAT ku datang setinggi pokok Nyiur itu...


Rabu, 2 Februari 2011

Wajah Ini


Bila 3 Februari menjelma setiap tahun pasti aku merindui seraut wajah ini ...
Dia yg pernah hadir dlm kisahku...
Dia yg banyak mencorakkan kisahku...

Siapa dia ?
Dia adalah kakak Sakiah yg sgt aku sayang...
Dgn usahanya aku bertemu dengan si dia yg aku kasih skrg

Moga Allah SWT senantiasa melimpahkan rahmat pada kakak kesayangan aku ni.
Love U Kakak (^_^)