Jumaat, 29 Oktober 2010

Tanah


Tanah ini...
Sejauh mana pon kaki ini melangkah...
Setinggi mana pon diri ini terbang...

Pasti suatu hari nanti aku akan kembali ...
Di tanah di mana aku tercipta...

Ya Allah...
Semoga hamba Mu ini menjadi hamba yg taat pada Mu Ya Allah.
Amin...

Rabu, 27 Oktober 2010

Kisah Hati

 Bila...
Bila kita merasakan hati kita sgt sakit...
Bila hati kita mula berkata-kata

Hingga kn tiada lagi airmata yg mampu jatuh dipipi kita...
Itu bermakna sedalam mgkn kita cuba utk menahan kemarahan kita

Bila ada yg mengatakan kamu ...SIAPA ?
Ibarat melukut di tepi gantang ...
dan ketika itu ...
bagaikan tusukan belati tajam menghiris kepingan-kepingan hati kita ...

Apa jua yg menjadi kisah ye tentang hati kita...

Tadahkan tangan...mohon lah ...


Ya Allah ...
Hamba Mu ini menangis...
Hingga kn tiada lagi airmata kelihatan dipipi...
Sangat sakit yew hati ini Ya Allah...
Hingga kan bernafas pun terlalu sakit...

Biarlah...
Aku menempuhi ujian ini...
Dengan segala kelembutan dihati...
Mendoakan yg terbaik

Aku tidak akan lama hidup di dunia ini...
Biarlah dikata...dicerca...dihina...
Aku tetap aku...
Meneruskan Kisahku...
Dengan bekalan ini :)
.
.
.


Kerna aku ini milik Allah SWT
Aku jua Umat Nabi Muhammad SAW




Bila aku diuji......................SABAR ku harus LUAR BIASA
Aku tetap Aku
Berjalan ... terus berjalan
Hingga Kisahku di sini tertutup ...
Bagi meneruskan Kisahku di sana nanti ...

Wah! hijau


Dikisahkan ...
warna yew mmg menarik tapi kisah yew semalam mmg tak menarik huhuhu...
 Sampai kami ber5 pon pening kepala ...

Layan aje lah ...
sudah nama yew...
Customer always RIGHT

Selepas kejadian kisah itu kami ber5 ... dok diam-diam
dalam perpustakaan mana boleh bising ...
tapi ...

Ingat ...

Customer always RIGHT...

Asam Garam dlm kisahku ...

Selasa, 26 Oktober 2010

Demam


Kisah ... yew aku demam ... maka yew dok diam-diam ...
Senyum adalah penawar yew...

(^ _^)

Jumaat, 22 Oktober 2010

Mengantuk ...


Dikisah kn duluw bila aku mengandung mesti  mengantuk ...
Kalu ibu-ibu lain , bulan pertama biasanya muntah-muntah ...
Aku pulak tak boleh berenggang dgn En bantal huhuhu ...
Mata ni asyik nk terpejam aje ...

Parah jgk sbb yew aku kerja ..
Lps tu jaga kaunter ...
bayangkan kt kaunter aku terlentuk dan mcm burung belatuk ...
Mesti pengguna berkata-kata ...

Aku sendiri pon tak tahu nape aku jd gituw bila mengandung ...
Pelik bin ajaib ...

Sejak semalam n hari ni ...
Pagi2 aku dah pening2 n mata asyik nk tutup aje ...
nape polak aku ni ...
Terlebih makan @ tanda-tanda awal ...

Tunggu ...........................

Khamis, 21 Oktober 2010

Andai aku bisa memilih



Andainya ...
Aku bisa memilih ...
Pasti ini yang ingin aku harapkan...

Ini adalah tanda kasihku pada suami tercinta...
Ini sebagai harta aku yang tidak ternilai harganya...
Ini adalah hadiah aku untuk suami ku ...

Ya Allah , Moga dimakbulkan segala pengharapan ku ini ...
Amin ... Amin ... Amin ...

Biarlah nyawaku sebagai galang gantinya...
Aku tidak pernah kesal ...
Andai aku tewas ...
Ini adalah perjuangan aku kpd Allah SWT
Untuk melahirkan zuriat yg membahagiakan suami ku
Berkorban nyawa aku sanggup ...

Andai aku pergi , aku bahagia ...
Kerna aku ingin bertemu Kekasihku yg Abadi
Dengan senyuman terukir diwajahku...
Kerna setiap detik aku sgt merindui NYA

Andai aku masih dapat meneruskan kisahku
Akan aku tanamkan IMAN di hati Anak-Aanak ku
Kerna mereka Anugerah dari Allah SWT.
Semoga Anak-Anak ku akan menjadi Penghuni Syurga.
Amin...

Andainya aku bisa memilih ...
Pasti ini yang aku inginkan ...

Rabu, 20 Oktober 2010

Khilaf




Ibarat menarik rambut dalam tepung ... mengulas tentang kekhilafan mmg agak sukar. Bila ingin mengisahkan pasti akan ada hati yg terluka dan bertanya ... ye ke ? tak kan lah ? dia kan ok je ? ko tu yg salah tafsir ? aku tak mcm tu lah ? mgkn ko je yg anggap begitu ? dia org tak mcm tu lah ? dan byk lagi kata-kata yg akan muncul dari mulut-mulut itu.

Namun sebagai manusia yg memang sering lupa , khilaf itu pasti ada dlm diri . Walupun sedaya mgkn utk menunjukkan kesempurnaan namun ... khilaf itu pasti kerna kamu adalah mahkluk.

Aku manusia yg cuba belajar utk menerima kekhilafan itu ...dan mendidik diri ku sendiri aku juga ada kekhilafan yg tanpa aku sedari ...

Selama aku berjalan dalam kisah -kisah ku ...

Bila berdua itu akan menjadi rapat ...
Bila bertiga itu akan akrab ...
Bila berempat ... mgkn ada kekhilafan yg tidak disedari...
kerna biasa ye hidup berpasangan itu adalah di antara 2 ... antara Adam dan Hawa , antara siang dan malam , antara bulan dan matahari ...

Namun sebagai manusia kita belajar untuk menerima keadaan itu kerna mgkn kadang kala padanan nombor itu lebih sesuai ... contoh no 1 lebih sesuai dgn no 4 dan no 2 lebih sesuai dgn no 3 . Mgkn boleh jadi sebaliknya. Maka , pada nombor berapa pon kita , terima lah seadanya walupun kadang kala rasa ... emmm, nape erk ?

Aku senantiasa berdoa agar senantiasa memperbaiki diri ini kerana aku tahu aku juga manusia yg tidak sempurna . Selagi terdaya utk menjawab setiap persoalan yg berlegar-legar diruangan kisah ku dgn hati yg redha, aku pasti menerima kekhilafan mereka kerna mereka kesayangan ku.

Andai catatan aku yg ini ada serba sedikit menyentuh perasaan , mmg aku sedang cuba menyentuh perasaan ku sendiri. Mohon maaf andai ada catatan ini penuh dgn kekhilafan diri ku sendiri. Selagi diizinkan Allah SWT untuk meneruskan kisahku ... Insya Allah , berusaha menjadi hamba yang terbaik. Amin .

Selasa, 19 Oktober 2010

Bila mlm menjelma

 Mak masak guna dapur kayu

 Mak masak air

 Abah pasang lampu ini

 Nyamuk banyak tido pakai kelambu ... harus

 Dinding n atap yew dari ini

 Barlantai kn seperti ini

32 tahun lepas ... ini lah kisah ku

Hidup ibarat kais pagi makan pagi , kais petang makan petang , tp aku tetap bersyukur kerna aku punye mak dan abah . Alhamdullilah.

Abah keje kat kilang kereta toyota sebagai operator , perjalanan dari Kg Teluk Gong ke Shah Alam , naik motor aje. Mak pulak suri rumahtangga sepenuh masa.

Sekarang abah dlm perancangan nk duduk balik kt kg tempat aku dibesarkan. Seronok yew. Aku suke je...

Aku sangat kasih Mak N Abah ^ _^

Jangan Tak percaya ...

 Main Guli

 Main baling selipar

 Main Ting-Ting

 Main Kunda Kundi

Soffi pon nampak yew pelik dgn ummi yew ni hehehe...

Ini lah duluw permainan aku n the geng bila ada waktu lapang atau pon masa cuti sekolah. Acara mengeluarkan peluh yg produktif ...

Maklum lah kn , kt kampung tu budak yg lahir thn 78 semua yew lelaki , aku aje pompuan make yew kene lah mengalah kn tak kn nk main masak2 polak , mana nak budak2 lelaki  main masak2 huhuhu... jawab yew aku lah kene ikut ckp mereka. Tak kisah lah janji aku happy sudah ... ^ _^

Di sini aku pernah melakar kisah ku ...



1997 - 2003

11 Jun 1997 maka bermulah episod kisah ku menjadi seorang pekerja di office Lay Hong Berhad
Jawatan kecil aje tapi keje yew berbaloi-baloi hehehe...
Seronok keje kat sini , aku happy sgt ...

Kt office ni lah aku bertemu dgn En husband aku
Memang sejarah ...

Bila terkenangkan semua yew mmg indah

Lay Hong Berhad senantiasa ada dihati ini  ^ _^

Isnin, 18 Oktober 2010

Impian



Ya Allah semoga dipermudahkan hamba Mu ini untuk memilikinya. Amin .



Ahad, 17 Oktober 2010

Kisah Keladi

Tiba-tiba aku teringin nak makan keladi rebus tp keladi yg mcm gambar kt atas tu... mak duluw nama kan keladi ni keladi sewel. Jgn tanye aku nape name yew rupe gituw sbb aku sendiri pon tak tahu.

Duluw masa aku remaja mak mmg suka tanam keladi ni kt tanah bakaran. Gemok2 pokok keladi yew. Mak kata keladi ni 7 bulan baru matang buah yew.Aku mmg cukup suka makan keladi ni. Makan cicah sambal tumis. 1 periuk pon aku boleh habiskan. Tersangat suka.

Sekarang dlm usia awal 30 an ni...rasa2 mmg agak sukar nk dpt keladi jenis ni. Tak glamour kot keladi ni . Mak pon dah tak tanam lagi mgkn sbb anak ye yg tersangat suka makan keladi dah tak remaja lagi huhuhu...

Teman2...kalu ada sesapa yg mmg tanam keladi ni kt kebun, harap2 boleh lah  kira ye sudi menjual dgn aku yg mmg sgt teringin nak makan keladi spesis ni. Teringin sgt. Sampai terliur bila membayangkan aku makan keladi rebus ni sambil cicah sambal tumis. Mmg lazat tidak terperi.

Moga tercapai apa yg aku idamkan ni. Amin.

Jumaat, 15 Oktober 2010

IDEA


Alhamdullilah...ibarat kata pucuk dicita ulam yg mendatang. Itu kisah kami 4 sekawan hari ini...

Dikisahkan pagi2 tadi , 2 org cikgu Pra Jais Sungai Besar datang ingin memohon kebenaran untuk membuat lawatan di Perpustakaan Daerah Sabak Bernam , Insya Allah pada tarikh 27/10/2010 hari Rabu Jam 10.00 pagi.

Kami lebih kepada aku lah yew sbb aku yg terlebih teruja sebenarnya nak buat aktiviti hehehe... maklumlah kn dah terbiasa kat tempat lama di mana tiap tahun aku n the mantan geng dulu mmg buat aktivti bersama murid-murid Pra Jais, walupon mgkn tidak lah gah tp kami dulu mmg cukup gembira. Apa lah sgt mengorbankan sedikit dari wang hasil kerja kami sebulan jika dibandingkan dgn kegembiraan murid-murid yg sedang membesar dan berjuang menuntut Ilmu.

Sekarang ni dah bermacam-macam idea keluar..nak buat itu lah nak buat ini lah hehehe... tapi still fikir...Opp terlebih sudah..aku di mana yew hehehe...perpustakaan pon dah lain kn jd kene ikut rule tak boleh langgar dinding nanti aku gak yg sakit. Idea harus lah dikongsi bersama-sama teman dan diperbincangkan. Betul tak?

Kadang-kala bila dah bertukar ni kita terlupa sebenarnya kita telah berada di tempat yg berbeza dan kadang kala keterujaan kita akan membuat kn kita terkenang kisah kita di tempat lama.

Aku sayang Perpustakaan Dataran Sabak Bernam N aku mula menyulam sayang di tempat baru ni... belajar utk menyayangi tempat baru dan teman baru dgn Perspektif kisahku ... ( ^_ ^ )

Khamis, 14 Oktober 2010

Sedang berfikir


Tahun 2011 , Insya Allah , my sweet Soffi akan berusia 5 Thn. Dalam hati sedang mempertimbangkan untuk menghantar Soffi sekolah 2 sesi , pagi n petang. Tengah berfikir sama ada wajar atau pon tidak. Sekarang ni mmg Soffi dah sekolah di Sekolah Pra Jais sebelah pagi dari jam 8.00 pagi hingga 11.30 pagi. Tengok Soffi mmg bahagia dgn sekolah yew. Alhamdullilah kerna Allah SWT memudahkan aku sebagai Ummi yew utk menghantar n mengambil Soffi pulang serta Soffi pon senang nk diuruskan, moga berkekalan, Insya Allah.

Tahun depan mgkn jadual sekolah Soffi akan berubah, mgkn pagi ke Sekolah Pra Jais seperti thn ini dan petang , Insya Allah dari jam 2.00 petang hingga 5.00 petang ke Sekolah Tadika Alpha Bestari. Tp semua masih dalam perancangan. Soffi telah pon dimaklumkan tentang pengkabaran ini dan aku sendiri telah menunjukkan sekolah utk sesi petang pada dia. Dari raut wajah ye mmg soffi nak tp tak tahu lah. Harap-harap semua yew berjalan seperti yang dirancang.

Pada 18-22 /10/2010 ni , Soffi akan menduduki peperiksaan akhir tahun. Mohon semua teman-teman kisahku mendoakan yang terbaik untuk Soffi . Insya Allah . Moga anak ummi berjaya dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Amin.

Rabu, 13 Oktober 2010

Kisah Celak mata

++Hukum memakai celak mata adalah harus samada bagi lelaki atau perempuan dan merupakan perhiasan yang pernah di pakai oleh Nabi saw sebagaimana hadith Tirmizi dan Ibn Majh dari Ibn Abbas ra yang bermaksud :


"Adalah pada Nabi saw suatu celak yang digunakan oleh baginda 3 kali waktu tiap kali memakainya"

Dalam hadith yang lain pula Nabi saw bersabda yang maksudnya :

"Siapa yang pakai celak maka hendaklah dipakainya 3 kali"

Berkata ulamak "siapa" dalam hadith tersebut termasuk juga kaum wanita.

Jadi ulamak telah menetapkan harus memakai celak bagi lelaki atau perempuan dan tiada larangannya melainkan pada ketika mengerjakan haji yaitu makruh hukumnya.

Perlu di ingatkan bahawa perhiasan yang di larang ke atas kaum wanita itu bukannya celak tetapi alat-alat solek seperti gincu, pemerah pipi dan seumpamanya yang banyak kita lihat hari ini.inilah perhiasan yang menimbulkan fitnah kepada kaum lelaki.

Rujukan KItab Al-Mufassol Dr Abd Krim Zaidan juzuk 3 muka surat 354

wallahua'lam



KELEBIHAN BERCELAK



++Imam al-Tirmizi meriwayatkan daripada Muhammad bin Hamid al-Razi, daripada Abu Daud Al-Tiyalusi daripada Abbad bin Mansur daripada 'Ikrimah daripada Ibn Abbas, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:



Bercelaklah kamu dengan ithmid, (ianya akan) mencerahkan pandangan, dan melebatkan rambut.



Status hadith: Sohih



Penjelasan



1. Rasulullah amat menggalakkan umat Islam untuk memakai celak. Teori rawatan Islam mencadangkan yang pemakaian celak memang dapat membantu mencerahkan pandangan. Selain itu, ianya juga dapat menyejukkan mata.

2. Celak juga boleh melebatkan bulu mata. Rambut di dalam hadith di atas banyak ditafsirkan oleh ulamak sebagai bulu mata.

3. Ithmid ialah sejenis celak daripada bahan logam, seperti besi. Konsepnya hampir sama seperti celak masyarakat Melayu, iaitu ada bekas yang mengandungi serbuk atau minyak celak, dan ada batang besi untuk mencelup dan menyapu celak itu di mata. Ada ulamak yang menyatakan ianya merupakan celak daripada Isfahan.

4. Di dalam riwayat sohih yang lain, Rasulullah memakai celak 3 kali di mata kanan dan kiri sebelum tidur.



***SUMBER DR ILUVISLAM.COM
 
Aku mmg kureng bab2 nk memakai celak ni tetapi anak aku Soffiyyah mmg minat memakai celak. Maka aku harus belajar utk memakai celak. Rasa2 yg sesuai utk mata aku celak warna coklat... nanti aku kene beli... operasi mencari celak mata yg sesuai ... Jom...ramai-ramai pakai celak.

Selasa, 12 Oktober 2010

Solat lah wahai teman-teman.

Orang-orang yang meninggalkan sembahyang fardhu dengan sengaja tanpa keuzuran syarie adalah berdosa dan akan dibalas dengan azab iaitu neraka Saqar sebagaimana firman Allah s.w.t . yang bermaksud :


"Apakah yang menyebabkan kamu diheret ke neraka Saqar ? Mereka menjawab : "Kami tidak menunaikan sembahyang".

Sementara itu setengah para ulama' membuat andaian berdasarkan hadis-hadis orang-orang yang meninggalkan sembahyang fardhu itu itu sama nilaian dengan dosa seperti berikut:


Sembahyang Subuh

Barang siapa yang meninggalkan sembahyang subuh , nescaya Allah akan mencampakkannya ke dalam neraka selama 60 tahun.


Sembahyang Zohor

Barang siapa yang meninggalkan sembahyang zohor dengan sengaja dosanya sama dengan membunuh 1000 orang Islam


Sembahyang Asar

Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Asar dengan sengaja , dosanya sama dengan seperti ia meruntuhkan Ka'abah (Rumah Allah)



Sembahyang Maghrib

Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Maghrib dosanya sama seperti ia berzina dengan ibunya atau anak perempuan bagi orang-orang lelaki ataupun berzina dengan bapa atau anak lelaki bagi orang-orang perempuan.



Sembahyang Isya'

Barang siapa yang meninggalkan sembahyang Isya' nescaya Allah tidak akan redha ia tinggal di dunia ini ( bumi Allah ) dan menggunakan segala nikmat kurniaan Allah. Segala gerak geri adalah semata-mata dalam keadaan berdosa kepada Allah s.w.t.



Di antara hadis yang menyebut mengenai dosa orang yang meninggalkan sembahyang ialah :

Sabda Nabi s.a.w. :

"Sembahyang itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya maka ia mendirikan agamanya, dan barang siapa yang meringankan sembahyang maka ia akan diseksa dengan 15 perkara ..



enam perkara di atas dunia

tiga perkara sewaktu hendak mati

tiga perkara sewaktu di dalam kubur

tiga perkara sewaktu bertemu dengan Tuhan
 
 
Baca lah dgn mata hatimu teman2 kerna pabila aku membaca artikel ini yg aku berkongsi bersama http://mawarberduri-sarahah.blogspot.com/2010/03/dosa-meninggalkan-solat.html aku mengigil sgt takut adakah mampu diri ku yg kerdil ini dgn segala balasan azab itu. Ya Allah , sempurna kan lah solat ku setiap detik dan saat ya Allah kerna aku adalah hamba Mu yg sgt2 lemah. Ada airmata di dada ku yg mengalir deras ...

Isnin, 11 Oktober 2010

DIPLOMA PENGURUSAN MAKLUMAT ( IS 110)

SYARAT KEMASUKAN ePJJ



Berikut adalah syarat-syarat kemasukan untuk Program IS110:
1.
Lulus SPM dengan lima (5) kepujian (termasuk Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu/Malaysia) dan lulus dalam matematik/ matematik tambahan
serta mempunyai pengalaman bekerja selama satu (1) tahun. 2. Pemohon yang mempunyai kurang daripada lima (5) kepujian dan mempunyai pengalaman bekerja selama tiga (3) tahun boleh dipertimbangkan.

Sebenarnya lama telah aku pendamkan impian utk menyambung pelajaran. En huby ku pun mmg memberi sokongan padu. Duluw mmg dah nk apply tp aku dimurahkn rezeki mendapat cahayamata pertama. Keinginan mmg ada. Ini dah masuk bulan Oktober, aku membina azam utk tahun 2011. Moga dipermudahkan segala impian ku. Insya Allah.

Selagi hayat dikandung badan...Ilmu harus lah dicari...Aku N Kisahku

Ahad, 10 Oktober 2010

Klik-Klik

Hr ni mmg niat dihati nk upload gambo aktiviti tp talian internet yew dah lemau...akan bersambung kemudian yew... layan duluw gamba ni yew ...

Sabtu, 9 Oktober 2010

Aktiviti Jom Main Pondok-pondok n masak-masak ...


Bahan-bahan ( 20 biji )




* 10 helai daun pandan -kisar dan ambil airnya

* 2 ketul gula melaka

* 2 cawan tepung pulut

* 1 biji kelapa parut- ambil putihnya sahaja

* secubit garam- digaulkan bersama kelapa



kalau tak de pandan yang banyak guna pes pandan dan pewarna hijau pun ok..

Cara-cara



1. Bancuh tepung bersama air daun pandan sehingga boleh diuli serata lembut. Pastikan adunan tidak terlalau lembek dan keras.(agak2 boleh dicubit)

2. Cubit adunan sebesar guli, masukkan gula melaka yg telah dipotong kecil2 ditengah2 adunan, bulatkan, dan pastikan menutupi keseluruhan gula.

3. masukkan ke dalam air yg sedang mendidih. Ulang sehingga 5-6 ketul.

4. Bila bebola timbul, bolehlah diangkat, dan ditapis sebentar sblm di gaul dgn kelapa



Gambar aktiviti , Insya Allah akan diupload kemudian...
 

Khamis, 7 Oktober 2010

Penghulu Istighfar

Syaddad bin Aus r.‘a. meriwayatkan bahawa Nabi s.‘a.w. bersabda: “Penghulu istighfar ialah:“Allahumma anta rabbi…..” Sesiapa membacanya dengan yakin, pada waktu petang tiba-tiba ia mati pada malam itu, pasti ia masuk syurga. Sementara sesiapa membacanya dengan yakin pada waktu pagi, tiba- tiba ia mati pada hari itu, pasti ia masuk syurga.” (Riwayat al-Bukhari dan imam-imam hadis yang lain).






Rabu, 6 Oktober 2010

Cuti n Kisah main masak-masak



Dikisahkan hari ni aku bercuti...nape biarlah rahsia hehehe... mgkn teman sepejabat aje yg tahu ... nk tahu tanye mereka yew...

Maka terajin polak nk masak...bukan selama ini tak rajin tapi hari ni rajin yew lain macam...mgkn sbb cuti lps sambut besday ku kot...

Tercipta lah resepi-resepi seperti gambo yg tersebut di atas...

Pd teman2 sepejabat hehehe...nk bagi jauh maka hanya gambo ku kirim diblog ni sebagai tatapan. Layannn...

Alhamdullilah kerna masih lg diberi kesihatan utk berbakti pd org2 yg dikasihi. Syukur Alhamdullilah.

Selasa, 5 Oktober 2010

Buku...



Dah lama rasa yew aku tak berkongsi tentang buku2 yg ada kt perpustakaan aku. Rasa2 yew 2 tajuk buku ni menarik minat aku untuk membaca.

100 ayat yg mampu mengubah hidup anda, no klas bg memudahkan pencarian bahan di rak ialah 297.57 Ma. Satu lg buku , 24 jam melawan syaitan , no klas 297.216 Ab.

Sangat seronok bila kita punye hobi membaca ni...baca lah selagi ada hayat dikandung badan tetapi paling utama jangan lah lupe setiap hari mesti kita baca kitab suci Al Quran.